7 October 2015

POHDINTOJA OMASTA SISUSTUSTYYLISTÄ


Olen kuullut että remontin aikana mieli ehtii muuttumaan moneen otteseen mitä tulee eri materiaalivalintojen sekä sisustusratkaisujen suhteen. Muuton edessä taas ehtii mieli vaihtua eri kalustevalintoja tehdessä.

Itse olen erittäin helposti syttyvää sorttia. Sillä tarkoitan että tykästyn helposti ja nopeasti uusiin materiaalehin ja varsinkin "trendituotteisiin". Tykästyn palavasti mutta kyllästyn niihin myös yhtä nopeasti. Varsinkin trendituotteiden kanssa on mennyt useampaan otteseen että olen innostunut vähän liiankin innokkaasti, sillä moni tuote on joutunut nopeasti kiertoon kun jälkeenpäin olen totenut ettei tämä ollutkaan ihan minun juttuni. Mieli muuttuu kuin tuuliviiri ja niin myös sisustus.



Teini-ikäisenä maalasin oman huoneeni seinät oikein räväkän pinkin-roosan väriseksi. Muistan hyvin kuinka tavoittelin samaa henkisyyttä huoneseen kuin lempparisarjani OCn Summerilla oli. Lopputuloksesta voi sittemin olla montaa mieltä.
Ensimmäisen oman yksiöni sisustin taas aika maltillisesti käyttäen Ikean kalusteita. Koti olikin kuin Ikean-kuvastosta poimittu :D Vaikka toisinaan luulen että joka toisella meistä on aika samantyyppinen ensimmäinen asunto. Ikeasta kun saa kaikkea mitä ensimmäiseen kotiin tarvitsee.
Toisessa omassa kodissani valtasi erittäin maalaisromantinen sisustus. Pitsit, kukat, pyöreät muodot, lyhdyt ja runsaus olivat Se juttu. Tämän hetkinen koti on taas muuttunut vuosien varrella maalaisromanttisesta sisustuksesta pelkistettyynpään moderniin suuntaan.




Nyt olen kuitenkin yrittänyt olla erittäin maltillinen ja miettiä mitä oikeasti haluan ja mistä oikeasti pidän jotta löytäisin sen "oikan" oman sisustustyylini. Sillä se oman tyylin löytäminen on loppujen lopuksi yllättävän vaikeata. Luulenkin että on hyvä käydä läpi monta eri tyylisuuntausta löytääkseen sen oman tyylinsä josta pitä ja jossa viihtyy - on kyse sitte vaatteista tai sisustuksesta.

Hauskaa on kuitenkin huomata kuinka paljon helpompaa onkaa suunnitella sisustusta jollekin toiselle  kuin mitä se on itselle. Silloin kun suunnittelee asiakkaalle saat tietyt kehykset joita sinun tulee tulkata ja noudattaa. Omaa kotia suunnitellessa kehykset voivat muuttua moneen otteseen matkan varrella ja vaikeus onkin olla niitä muuttamatta.


Näin isoa remonttia ei kuitenkaan heti aloiteta alusta joten mitään "pikaisia kivoja" ratkaisuja en halua, eikä mieskään (onneksi :)). Tämän takia pintamateriaaleiksi valikoitui loppujen lopuksi hyvin "yksinkertaiset" ja aikaa kestävät. Raaka puu, pellava ja murretut värit ovat aina olleet minun lempimateriaaleja. Näistä minä olen aina pitänyt ja ne ovat kulkeneet sisustuksessani mukana, aina niistä teini-vuosista tähän päivään saakka (lukuunottamatta niitä pinkkejä seiniä).

Nyt kun remontti alkaa häämöttää loppua on yllätyksenä tullut kuitenkin kuinka skandinaaviseen suuntaan olen huomaamatta vienyt koko sisustusprojektin - ja kuinka yllättynyt olenkaan kuinka paljon oikeasti tykkään tästä kokonaisuudesta. Uskonkin että tämä on se paras pohja josta voin jatkaa rakentamaan sitä omaa sisustus tyylisuuntaani.



No comments:

Post a Comment