9 December 2016

JULHYSTERI OCH LILJOR MITT I DECEMBER




Liljor mitt i december :) 
Ja, egentligen så är liljor väldigt vackra även såhär mitt under julmånaden.



***


Som sagt har vi inte tagit in julen i vårt hem än. Julen har egentligen inte varit närvaren i vårt mitt liv de senaste åren. Mycket på grund av att jag inte har varit hemma just alls i december. Flera julafton har också spenderats på jobb, så därav har julen kommit och gått utan att desto mer berört mig. I själva verket har jag lite i smyg njutit av att inte behövt tänka på julen. Bland annat har man inte lidit av någon julstress då man inte behövt julpynta, städa eller skaffa julklappar eller julmat. Detta betyder trotts allt inte att jag inte skulle gilla julen - tvärtom jag har alltid älskat julen och har enbart goda minnen från denna högtid. 

För några år sedan blev jag riktigt trött på att julen tagit en så stor plats på konsumtionsmarknaden.
 Butikerna börjar marknadsföra julen redan mitt i oktober och julmusik hörs i högtalarna redan i november. Julhysteri med att man måst handla varje år stora och dyra julklappar och julpynt.  När fick julkonsumtionen större betydelse än varför vi egentligen firar jul?
Efter julen kunde man läsa och höra hur julstressen och ensamheten bidragit till bråk, gräl och brutna hjärtan under den finaste högtiden.


Denna julhysteri har haft omvänd effekt på mig och ja har gärna tagit emot jobb under julen - för att att helt enkelt slippa all stress som den medför nuförtiden. Dessutom tycker jag att julen är speciellt barnens högtid och därför vill jag att de arbetskollegor som har småbarn skall kunna fira julen hemma med dem. Min tur kommer någon gång. Och nog är det ju barnen som bidrar att julen känns som jul, utan dem är jul lite kall - enligt mig.

Nästa julafton borde jag vara ledig så mannen och resten av min familj har redan önskat att jag då skulle stanna hemma. Därför har jag redan nu börjat fundera på att julpynta nästa år, men "problemet" är att vi inte har julpynt. Kanske det skulle vara dags att skaffa några små detaljer så att det inte blir allt för dyrt och stressigt nästa år. För jag vill bevisa, framförallt mig själv, att julen inte alls behöver vara stressig och dyr månad. Utan en månad som fylls av mys med vänner och familj.


No comments:

Post a Comment